عرفان
ریگ روان:
تمثیل رستاخیز معنوی مولانای بلخ
برای شناخت اندیشه هائ فلسفی حضرت مولانای بلخ، برای تقدیر از روشنگریهائ عرفانی و تصوفئ او، به امید آنکه جهانگرایهای او از اسارت دیدگاهای ملیگرا آزاد بماند، و به مناسبت تجلیل هشتمین صدهٔ تولدشد در ابعاد زمان عقبگرایی میکنیم تا با حال و خیال او درامیزیم. ادامه
تر شنی ونی لاندی:
له رحمن بابا سره مرکه
د رحمن بابا د عرفانی تفکر ژوری اندېښنی دده د ککرۍ د تعمق او بصیرت د کره کتنی څرګندونه کوی. رحمن بابا د تصوف پېچلی اندېښنی په ساده ژبه داسی بیانوی چی په تفکر کی احساس ژوندی کوی او په احساس کی تفکر د پوهی ګړندو کندو ته ور غوزاروی. خو سره له دی رحمن بابا له انسانیت سره د زړه درد کوی. نو ځکه یی خبری او ویینی د شعر په ژبه له زړه نه را خېژی او په زړه کښېنی. نور ولولی
شلیدلی هار:
د نازو انا د نیمګړی خیال د یاد یاد
دپښتو د ادب د درنی مور نازو انا د تاندو خیالونو تازه ساتل له تاریخی او زمانی جبر سره سره د فکری اندېښنو د روغبړ او پیوستون و سیله ګرځی. د طبیعت د ښایست په ستاینه کی د نازو انا د شعر په ژبه د خیالونو امیل تر دری سوه کلو وروسته لا هسی د پښتو د ادب د مالیارانو زړونو ته تسل ورکوی، او تازه ګلونو ته د غوړېدلو الهام وربخښی. نور ولولی
طنین طواسین:
دفاعیهٔ منصور حلاج
«هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن» خداوند اول و اولیت مطلق است و هیچ چیز قبل از او نیاید حتی توانمندئ بیان که خود از خداوند نشأت میکند. در برداشت ذهنی حلاج هر کلمهٔ اولی که از زبان براید باید اشارت و دلالت به ذکر نام حق باشد نه غیر او. ادامه
مروری بر اصالت وجودی ابن سینا در اثبات خداوند
تمدن دامن گسترده اسلام روند و روش فلسفی قبل از اسلام را که در محدوده های فرهنگی و رقابتهای سیاسی و مکتبی بر محور افکار یونانی می چرخید و در اسارت افراط مذهبی مسیحیت اروپایی خفه شده بود، رهایی بخشید و تحت نام حکمت یا فلسفه اسلامی با بُعد جهانبینی گسترده و فراخ به جهانیان اهدا کرد. درین تحول فکری و انتقال فرهنگی فلسفه فضیلت خاص را صاحب شد که بر حسب آن فلاسفهٔ تمدن اسلامی حقیقت را در دو بُعد شناختند: بُعد عقلی که با عقلانیت سروکار داشت و خاصهٔ حکما بود، و بُعد روحی که با ورحانیت سروکار داشت و شیوهٔ عرفا بود.